Pages

Tolong Bagi Signal Please!!!

Category: ,

Salam readers,

Actually aku dah lama nak bincang pasal topik ni. Because I just can't stand all those selfish drivers yang tak bagi signal especially bila nak masuk simpang. Pernah aku kena bila nak balik dari kuliah. Masa tu aku tengah naik moto. Adalah sebuah kereta kat depan aku ni, kancil pula tu. Kalau ikut cara pemanduan dia, memang macam gelabah je. So, aku expect mesti perempuan yang bawa kereta ni..(kebiasaannya la). Dengan tiba-tiba dia ni terus masuk simpang dengan tak bagi signal. Nasib baik motor aku tak tercium kereta dia. Aku hon la kat minah ni. Boleh pula dia blah macam tu je...panas je aku time tu.

Aku bukan nak cakap perempuan ni tak reti bawak kereta, tak juga. Kadang-kadang laki pun sama gak. Tapi bila aku perhatikan ramai pemandu tak amik kesah pasal signal ni. Antara tempat yang biasa berlaku:

1) Bila nak masuk simpang atau U-turn. Diorang main cilok je...tanpa kesah ada orang kat tepi dia. Kalau macam tu apa guna side mirror?

2) Bila nak cari parking. Ni lagi la...aku pun pernah kena. Aku dah bagi signal dah untuk 'chop' parking sementara tunggu orang tu nak keluar. Adalah seorang mamat ni laju je terus masuk. Pastu boleh pula senyum kat aku...hampeh tol

3) Kat highway. Kalau nak memotong tapi bagi signal tak pe juga. Ni potong pastu tak bagi signal lagi. Especially bila nak masuk lorong kanan. Dah la ada kereta kat belakang tengah bawa laju. Boleh pula masuk masa tu..nasib baik tak accident.

Ni antara tempat-tempat yang aku sendiri pernah kena. Tak tau la kalau ada lagi...kalau ada minta share ye.. Aku ni suke perhati driver especially kalau driver tu bawa kereta macam dia je ada kereta kat jalan tu.. Antara yang aku perhatikan yang selalu buat kerja tak bagi signal ni:

1) Orang yang bawa kereta besar dan hebat. Yang ni aku selalu nampak berlaku kat highway...

2) Entah kenapa aku perhati ramai pakcik makcik tua bawa kereta selalu tak bagi signal. Mungkin terlupa atau pun rabun kot. Dalam sangkaan diorang kereta tu takde tapi hakikatnya ada je kat belakang tu..

3) Orang cina. Aku tak bermaksud nak bersifat perkauman tapi ni yang aku selalu nampak. Kalau orang Melayu dan India kurang sikit....

4) Orang lelaki. Yang ni aku tak sure la sebab apa walaupun aku ni lelaki juga...

Mungkin benar cakap orang, rakyat Malaysia ni memang sopan santun orangnya tapi bila dah pegang stereng kereta. Terus lupa sifat kesantunannya...macam kena rasuk syaitan...hehe Walaupun nampak remeh, tapi kesan dia besar juga. Bila seseorang tu buat hal, mula mencarut-carut keluar dari mulut orang lain pula. Tak pasal-pasal, masing-masing dapat dosa free-free je....

p/s: pemandu berhemah, pemandu skema?.....pemandu tak berhemah, pemandu stylo? boleh pula macam tu...hmmm

Comments (2)

dia tlupe kot :D
gelabah sangat.

hmmm...mungkin kot..atau buat2 lupa =p

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails